Eurovision

Eurovision

torsdag 9 mars 2017

Lite inför finalen 2017

Ska man försöka tippa finalen på lördag nu då ...?
Mja. Nej. Egentligen går det inte. Det är ett mycket svårt år i år, och praktiskt taget omöjligt att förutsäga.
Om Loreen hade varit med hade det varit en annan sak, för då hade jag räknat med att hon hade varit jurygruppernas klara favorit samtidigt som folkets röster hade fördelats ganska jämnt (de brukar ju göra det numera när tittarna röstar med appen och ger hjärtan till samtliga bidrag och inte bara den de gillar mest) och då hade hon vunnit. Men nu är ju Loreen inte med, som bekant, och då blir det en helt öppen historia.
På tipssajten esctips.com finns en stor analys där både antalet Spotify-lyssningar och hur mycket hjärtat blixtrade för de olika artisterna i delfinalerna och alla möjliga andra aspekter granskas i grunden – men även om detta är en imponerande genomgång så kan verkligheten likväl bli en helt annan när röstandet väl är igång på lördag kväll. Spotify-statistik säger liksom inte allt.
Svårtippat alltså, kort och gott.

Så mycket kan man väl säga förstås, och det har redan många andra också sagt: att om juryn enas om en ny klar favorit istället för Loreen så vinner den. För som sagt, tittarrösterna kommer att bli jämnt fördelade – det blir knappast någon som drar iväg i tittarpoäng så som Frans gjorde i fjol. Och därför har juryn läge att avgöra. Men det är ju bara den lilla haken att inte heller juryn har någon tänkbar tydlig favorit. Därför får vi sannolikt en omröstning där poängen spretar iväg åt alla håll och det blir ett jämnt slutrace, där nästan vem som helst kan avgå med segern, kanske utan att vara etta hos vare sig juryn eller tittarna.
För närvarande verkar Wiktoria ha seglat upp som favorit, och även om jag inte finner något jättemärkvärdigt med hennes låt och framträdande kan jag konstatera att hon verkar ha något som kan tilltala både tittare och jury, kanske så mycket att det räcker till den högsta poängsumman. Så jag blir inte förvånad om hon får lyfta Sångfågeln på lördag. Men man vet aldrig. Både Robin, Mariette, Ace, Nano, Benjamin, FO&O samt Jon Henrik & Aninia kan komma i fråga ... ja, egentligen nästan alla utom Owe, som lär bli mer eller mindre nollad av juryn.

Personligen tycker jag annars att årets startfält är jämntjockt och ganska tråkigt; det har inte direkt varit något bra Melloår, och det är också på grund av denna jämna gröt som det är så svårt att se i förväg var poängen ska hamna. Jag är rätt övertygad om att vi inte vinner Eurovision i år, oavsett vem vi skickar. Faktum är att vi inte ska känna oss helt säkra på en finalplats heller, även om vi förvisso har ett bra utgångsläge på så sätt att vi befinner oss i en semifinal och en halva (semi 1, halva 1) där vi ser ut att bli omgivna av lugna och långsamma låtar. Eftersom ingen av våra finalister i år är riktigt i den klassen – några är på sin höjd midtempo – har Sverige ett gynnsamt läge att sticka ut. Men alldeles övertygade ska vi ändå inte vara, för det är som sagt ett ganska slätstruket utgångsmaterial vi har och många av dessa låtar kan ändå passera obemärkt i Europas öron. Det som inte är slätstruket (Jon Henrik & Aninia, Nano samt Owe, som enligt min uppfattning är de mest originella och minnesvärda i år) skulle å andra sidan vara lite av djärva risktaganden som Eurovisionbidrag.

Om man frågar mig vem jag helst vill se som Sveriges representant i Kiev så svarar jag Jon Henrik & Aninia. Nu har jag i och för sig sett synpunkten att Jon Henrik faktiskt inte mår så bra för närvarande och att det därför kan vara olämpligt att skicka honom till ESC, för att han inte skulle palla det ... men vi får väl lita på att han klarar det (och säger till annars), och det känns ju för den delen konstigt att låta bli att rösta på ett bra bidrag av den anledningen.
Skickar vi Jon Henrik & Aninia så kommer vi med något som känns nytt och obekant för den europeiska publiken, vi sticker ut med en låt på samiska och svenska för en gångs skull (om inte Björkman får för sig att språket ska bytas till engelska), vi får ett bidrag som vi säger något med även om det inte blev Loreen, vi lyfter fram en minoritet, och så (inte minst) är låten dessutom faktiskt bra. :)
Och mitt tips ... ja, jag sticker faktiskt ut hakan och tippar att det verkligen blir Jon Henrik & Aninia som vinner. Att de slår Wiktoria. Det är ett lite vågat tips, för på Spotify har duon inte riktigt den popularitet som tyder på vinst, och det är troligt att Wiktoria slog dem i delfinalen i Skellefteå. Men i SVT:s ständiga undersökning på nätet ligger de etta just nu, och jag tycker mig se bland gräsrötterna (de som inte bidrar till popularitetsstatistiken, utan bara kommer att rösta på lördag) rätt mycket sympati för Jon Henrik. Det kan ligga en skräll och bubbla där när det gäller tittarna. Och man ska inte heller utesluta att juryn gillar jojk och den stämning som finns i låten. Jon Henrik var trea hos juryn sist han var med för två år sedan, så det är inte omöjligt att han fortfarande tilltalar dem. Lägg till detta att ”En värld full av strider” har något ganska annorlunda jämfört med det i övrigt jämntjocka startfältet, så ska ni se att möjligheten finns. Jag hoppas på det, och lägger alltså in mitt officiella tips på det också.
Sedan finns risken att Norge, som väljer bidrag samma kväll som Sverige, också ställer upp med jojk ... för de har en sådan låt i sitt startfält som hör till favoriterna, har jag hört. Men det kan varken vi eller de göra något åt, för vi vet inget om hur det går i det andra landet förrän de redan är klara.
Jag tycker vi ska ”celebrate diversity” och skicka samisk kultur till Eurovision!


Att Sverige får representeras av någon från Härjedalen har inte hänt ännu vad jag vet, men det kan gärna få hända nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar