Eurovision

Eurovision

lördag 13 maj 2017

Inför ESC-finalen 2017 – Carl-Henriks guide till spektaklet

I kväll blir det en drabbning mellan Italien och Portugal. Och nej, jag pratar inte om fotbolls-EM utan om Eurovision.

Det känns smått underligt faktiskt, att just Italien och Portugal för närvarande framstår som de två största favoriterna att vinna ESC 2017. Men det är just så det ligger till enligt oddsmakare och experter, och jag instämmer fullkomligt. Jag tycker också det är glädjande att det ser ut att bli en kamp mellan dessa två. De representerar båda ett hörn av Europa – den sydvästra delen – som inte vunnit Eurovision på mycket länge, och bara det är ju ovanligt och kul i sig. Sedan är det ännu mer intressant att såväl Italien som Portugal sjunger på sina egna språk istället för engelska, och att inget av länderna har svenskskrivna bidrag. Ser vi månne en tendens till trendbrott här …?
Men det där med språkval och svenskbidrag kan jag nog få anledning att återkomma till när finalen väl är klar. För närvarande ska jag hålla mig till vad som gäller för stunden – hur ser det egentligen ut inför finalkvällen och hur går det?
Jag ska utforma mitt inför-snack som en guide punkt för punkt, med viss anpassning till läsare som inte vet så mycket sedan tidigare.

Är det ett bra Eurovisionår? Hur är kvaliteten?
Helt okej tycker jag. Det har funnits bättre Eurovisionår, men även sämre – det är en dryg femtedel av årets alla bidrag som jag uppfattat som så pass bra att de tagit sig in på mitt Spotify och anslutit sig till den musik ”jag vanligen lyssnar på”.
Sedan har många kritiker menat att det är oproportionerligt många ballader i år, men rätt många av dem har nu försvunnit i semifinalerna och finalstartfältet är därför mer jämnt fördelat. Dock är fortfarande en kraftig tendens bland länderna i år att de låter sin artist stå ensam på scenen utan andra effekter än stora skärmbakgrundsbilder – avskalat helt enkelt. Men om man inte är någon vän av sensationella svulstiga shower så är ju detta enbart positivt.

Vilka länder ska man framför allt hålla ögonen på i kväll?

Ja, det är ju då framför allt Italien och Portugal som jag nämnde. Italien har hela tiden varit storfavorit med artisten Francesco Gabbani och hans dansande gorilla i låten ”Occidentali’s Karma”. Det är inte bara ett plojnummer utan ett väl genomtänkt bidrag, som Francesco vill säga något med: en kommentar till den fördummade samtiden. (Han har själv sagt att det finns två grupper av människor: de som förstår hans låt, och de som låten handlar om.)
Vad gäller Portugal så har de en mycket vacker låt som låter som hämtad direkt från 50-talet, men i positiv bemärkelse: ”Amar pelos dois” är som ett äkta gammalt romantiskt örhänge. Den framförs på portugisiska av den originelle Salvador Sobral, som har ett väldigt egensinnigt manér på scenen (delvis beroende på problem med hälsan) men samtidigt ett oerhört innerligt uttryck.
Förutom dessa anser jag personligen att det är särskilt värt att uppmärksamma Armenien, Belgien, Rumänien, Moldavien och Ungern. Och Sverige om man så vill. Och Bulgarien för att de också är en favorit vid sidan av Italien och Portugal. Och kanske även Storbritannien – själv gäspar jag kraftigt åt den låten, men faktum är att den har haussats upp rätt ordentligt den senaste veckan och tros kunna komma högt, så någon annan kanske gillar den.

Vilket startnummer har Sverige? Hur kommer det att gå för Robin Bengtsson?
Robin går ut med startnummer 24 (av 26) och det är onekligen gynnsamt. Jag tror det kan gå riktigt bra för Sverige, fast inte ända fram.

Är det några andra svenskbidrag med som man kan hålla på? Eller grannländer?
Varför ska ni hålla speciellt på just svenskbidragen? Och varför ska ni grannrösta? :) Ja ja, om ni nu tycker det är viktigt så kan jag upplysa om att Polen, Storbritannien, Cypern, Azerbajdzjan, Kroatien och Bulgarien har låtar som är delvis skrivna av svenskar. Ytterligare ett par länder har fått svensk hjälp med koreografin. Jag tycker det är tråkigt men ni kanske är av en annan mening. Vad gäller grannländer så är Danmark och Norge med, det är bara att ringa på!

Vilka länder har de knasigaste numren/mest minnesvärda showerna?
Rumänien och Kroatien är helt klart knasigast. Rumänien har joddling i kombination med rap och det blir man riktigt glad av. Kroatiske Jacques har också ett mycket märkligt nummer där han sjunger duett med sig själv, även om själva låten inte är komisk på det sättet.
Moldavien ska också nämnas: de är inte lika knasiga som grannlandet Rumänien men de livar upp med sin spralliga låt och sin saxofonist Epic Sax Guy. Och så har vi Azerbajdzjan, som har en minst sagt ovanlig dekor i sitt nummer och i likhet med Italien ett inslag från djurriket. Mer säger jag inte.

Finns det några ”meningsfulla” bidrag? Sådana som är ”bra på riktigt”?
Att Italien definitivt har något att säga i år har jag redan nämnt, men även Ungern har något viktigt att förmedla. Deras sångare är av romskt ursprung och sjunger refrängen på romani (men rappar på ungerska) och låten handlar över huvud taget om situationen för romer. Att sådant kommer fram i Eurovision tycker jag för min del är utmärkt.
”Bra på riktigt” är ett uttryck som jag avskyr (se gammalt blogginlägg om detta) men om ni nu envisas med att använda det så skulle jag tro att Belgien är ett sådant bidrag som ni skulle kunna uppfatta så. Otroligt snygg och ambitiös låt. Och kanske hör Portugal också hit? De är onekligen annorlunda mot resten.

Är det någon hårdrock med i år?
Tyvärr … det enda land som har ett bidrag som över huvud taget liknar rock är Ukraina, och de kommer inte riktigt in på hårdrocksområdet de heller, även om gruppen O.Torvald öser på en del. Jag är den förste att beklaga detta, och är rätt säker på att den nutida bristen på rock i Eurovision beror på 2009 års återinförande av juryn. (Jag skulle gärna avskaffa juryn igen, då de inte premierar djärva och originella bidrag utan bara det konventionella, men detta får jag väl debattera någon annan gång.)

Under vilken låt ska man passa på att gå på toa?
Ingen alls, skulle jag vilja säga spontant. Samtliga förtjänar att man stannar och bildar sig en uppfattning om dem. Men om ni insisterar så skulle jag framför allt föreslå Polen, Nederländerna, Grekland, Storbritannien eller Tyskland. Dessa tycker jag personligen är rätt trista.

Carl-Henrik, vem tycker du har den bästa låten? Vem vill du ska vinna?
Det här är inte alldeles enkelt att svara på. Om frågan bara gäller vilken av kvällens 26 låtar som är bäst, kort och gott (när man lyssnar på studioinspelningarna) så blir mitt svar Belgien – jag tycker onekligen att ”City Lights” med Blanche är den bästa låten i finalen, följd av Armenien och Italien. Men om man ska ta med även artisternas insatser på scen i beräkningen, och showen som helhet, så blir det genast mycket mer komplicerat, och om jag dessutom tar hänsyn även till sådant som ”vilket resultat som är bäst för tävlingen”, ”vad som borde uppmuntras och inte” eller ”vad som skulle kännas roligast”, så blir det ännu värre att avgöra vem som ska få min tolva.
Ser jag till låt + framförande + show så ligger Armenien bra till för att vara min favorit, men även Italien och i viss mån Portugal … ja, Belgien är inte alldeles uteslutna heller för den delen. Det är svårt att avgöra innan jag sett alltihop på TV, men det är nog ändå dessa länder som ligger högst. Frågar man mig sedan vad jag tycker om man lägger till faktorn ”lämplighet som vinnare”, så håller jag nog på Belgien men mest Italien. Jag tror att Francesco är en lämplig vinnare ur ganska många aspekter: en seriös låt med budskap, en låt med show, en låt med hitkvaliteter, en låt som ej är på engelska, ett icke-svenskbidrag, med mera. Sedan medger jag att jag skulle tycka det var väldigt roligt om Portugal fick vinna efter 49 års väntetid, men det finns några nackdelar med Portugals bidrag: framför allt att det rent stilmässigt känns som ett kliv väldigt långt bakåt i tiden (låten är i och för sig snarare tidlös än daterad, men det fattar ju inte alla), samt att det blir ytterligare en balladvinnare med en person ensam på scenen. Det har blivit lite för mycket av det nu i år, även om Portugal förvisso är bland de länder som gjort det bäst.
Jag hoppas i alla fall inte på tredjehandstippade Bulgarien. Artisten är duktig och Bulgarien har inte vunnit tidigare, men låten är tråkig och så är det ett svenskskrivet bidrag som ej bör premieras.

Carl-Henrik, vem tror du vinner?
Ja, det här är ju förstås den intressantaste frågan. Som sagt så ser det ut att bli en uppgörelse mellan Italien och Portugal. Italien har nästan hela tiden varit skyhög favorit, men Portugal har glidit allt närmare och nu igår kväll så bytte länderna faktiskt plats på den övergripande oddslistan så att Portugal blev etta. Det kan hända att Salvador Sobral förmedlar äkthet och innerlighet på ett sätt som går genom rutan över hela Europa och som ger honom segern. I synnerhet om Francesco Gabbani spelar över på scenen och framstår som divig i överkant, vilket han har en tendens att göra. Men normalt sett borde fortfarande Francesco och hans gorilla ha det mest minnesvärda paketet och vinna, då Portugal har emot sig att de är en vattendelare i högre grad.
Förutom de här två finns det en farlig outsider, nämligen Kristian Kostov från Bulgarien. Jag är personligen inte alls särskilt trakterad av hans låt, den är en svenskskriven modern radiovänlig ballad som inte riktigt berör mig även om den är snygg. Däremot har många andra tagit till sig den och inte minst tagit till sig Kristian själv, som imponerar på scen. Vi får inte heller glömma att Bulgarien har ett gynnsamt sent startnummer och även kan få många röster från länderna i öst – väldigt många till och med, med tanke på att Ryssland inte är med och merparten av Balkanländerna inte tog sig till final.
Ytterligare en dark horse utgörs (tror jag) av Armenien, som har en övertygande och spännande låt i ett säkert framförande och som kan få många öströster om inte Bulgarien får det. Övriga länder tror jag inte kommer att ha med den absoluta toppstriden att göra, även om sådana som Sverige, Belgien och Rumänien kan ligga och skugga i fältet närmast under de här fyra. (Sverige kan säkert hänga med bra i toppen ett tag under juryröstningen, men vi faller tillbaka när det blir dags för tittarrösterna.)
Mitt tips får i slutändan bli att Italien trots allt vinner, med Portugal som tvåa, i en hyfsat jämn kamp men ändå med en aning marginal till slut. Även om Bulgarien är farliga tror jag ärligt talat att betydelsen av deras ”ryssröster” är överdriven … de blir nog bara trea och det blir Italien och Portugal som gör upp i första hand. Vad gäller Sverige så tippar jag på en femteplats, precis som Frans fick förra året.

Det ser onekligen ut som det blir killarnas år i år, med både Italien, Portugal och Bulgarien så långt framme. Men det är ingen fara för jämställdheten, för historiskt sett så har de kvinnliga sångerskorna dominerat kraftigt i Eurovision.

Väl mött vid TV:n i kväll!

(Fotot av Christian Hofer, Expressen.)

2 kommentarer: