Eurovision

Eurovision

tisdag 29 januari 2019

Säsongen har börjat!

Det har varit väldigt tyst från mig på den här bloggen ett bra tag nu, men det är inte så konstigt, för det har ju varit lågsäsong i Eurovisionvärlden och då håller även jag låg profil. Möjligen hade jag kunnat ge ett livstecken ifrån mig i slutet av november när bidragen till Melodifestivalen 2019 presenterades, men eftersom jag har en tendens att bemöta detta med en uttråkad fnysning åt fantasilöst artistuppbåd och förnedrande presentationsspektakel, så blev det inget skrivet.
Nu däremot … nu känns det faktiskt som säsongen har börjat. Igår var det till exempel dags för ”The Insignia Ceremony and Allocation Draw”, vilket är ett säkert tecken på att det vankas MF- och ESC-tider på allvar. Ja, om någon inte vet så är det alltså den tillställningen då förra årets värdstad officiellt lämnar över ESC-värdskapet till det nya årets värdstad (i detta fall Lissabon till Tel Aviv) och det i samband med detta lottas vilka länder som ska tävla i vilken semifinal och på vilken halva. Det gjordes igår.
Och på lördag börjar Melodifestivalen, och trots att jag alltjämt tycker som jag just nämnde att det kunde ha varit betydligt mer spännande och originella artister där, så håller jag ändå nu på att få in en viss förväntan och tycker att det ska bli rätt trevligt i alla fall. Inte minst med de nya förändringarna i röstningen.
Kontentan är att från och med nu kommer jag att vara igång igen med mina kommentarer och analyser här på bloggen, om både det ena och det andra.
Men vad kan jag säga hittills så här ”inför”, innan det hela drar igång? Jo, några saker är jag sugen på att yttra mig om redan nu.

Röstandet i Melodifestivalen. Det ska onekligen bli intressant att se hur det blir nu när TV-tittarna som röstar i appen blir uppdelade i åldersgrupper och varje sådan grupp har samma antal poäng att fördela (det är alltså hjärtrösterna i appen som omvandlas till poäng). Plus en särskild grupp för telefonröster. Blir det någon stor skillnad? Kommer de som förut klagat högljutt på att ”det är bara barnen som röstar i den där appen” att få anledning att ändra åsikt och tycka att det fungerar bättre nu? Jag har faktiskt inte den blekaste aning, och det är just därför det blir kul att se hur idén fungerar i praktiken.
Att det ”bultande hjärtat” nere till vänster i TV-rutan kommer att vara mindre avslöjande nu, och inte visa hur intensivt det röstas utan istället vilka åldersgrupper som för närvarande röstar mest aktivt, är också en ändring i min smak.
Sedan har jag inte riktigt klart för mig hur det kommer att funka i Mello-finalen – de internationella jurygrupperna är med där och får sina poäng upplästa ett land i taget, men kommer även de svenska åldersgrupperna att bli upplästa på samma sätt en och en, eller presenteras samtliga tittares röster i klump på samma sätt som tidigare? Jag hoppas verkligen att SVT har tänkt sig det förstnämnda, och att vi alltså kommer att få höra fraser som ”och tolv poäng från 3-9-åringarna går till melodi nummer 5!” Om SVT inte har tänkt sig det så får de allt tänka om i all hast. För en röstningsprocess där man verkligen ser åldersgruppernas röster och skillnaderna mellan dem mer detaljerat, det kan bli riktigt skoj.

Eurovision-lottningen. Egentligen är det inte jättemycket att säga om den, det blir intressantare när länderna fyller på med bidrag och när de riktiga startnumren sätts, men man kan i alla fall konstatera att Sverige har hamnat i semifinal 2, vilket vi oftast gör – denna gång i den första halvan. Precis som förra året har vi sällskap av Danmark och Norge i vår semi, medan de övriga tre kompisarna Finland, Island och Estland har hamnat i semi 1 istället. Och där har Finland ännu en gång kommit på den tidiga halvan, också detta ett mönster som går igen nästan varje år. Är verkligen inte lottningen riggad på något sätt …? (Faktum är att en av de israeliska programledarna vid ett tillfälle råkade dra en lapp ur fel semifinal-urna och blev tvungen att lägga tillbaks den igen upprullad, vilket gjorde att han vid nästa tillfälle visste vilken lapp han skulle ta om han med flit ville placera ett land i en viss halva … men det tjänar väl inget till att börja med konspirationsteorier.)
Semifinalerna känns annars ganska jämnt fördelade, det är liksom inte så att en av dem domineras av en hel massa länder som har för vana att gå till final, utan teoretiskt har alla med nuvarande läge chans att klara sig respektive åka ut. Men vi får väl se hur mönstret blir när bidragen börjar droppa in i snabbare takt.

Goda nyheter från Finland.
Än så länge är det bara några stycken länder som är helt klara med både artist och låt, och jag har hittills lyckats avhålla mig från att lyssna, så jag kan inte uttala mig om detta. Men en rolig nyhet nu idag var att Finland avslöjade att de lyckats engagera DJ-artisten Darude att åka till Tel Aviv! (Vilken låt han får med sig avgörs senare i Finlands lilla UMK-melodifestival där han får tävla mot sig själv med tre låtar.)
Detta tycker jag spontant är väldigt kul, inte minst för att jag är väldigt förtjust i Darudes gamla hit ”Sandstorm” (jag har den på min ”stora spellista”). Även om det förvisso har gått ett antal år sedan han var i ropet med den, så är han ändå onekligen ett känt namn: ett av de förnämsta som Finland kunde vaska fram. Frågan är bara hur de nya låtarna kommer att stå sig. Blir det en favoritflopp à la schweiziske DJ Bobo – en annan före detta känd DJ vars gamla meriter inte hjälpte ett dugg 2007 – eller kommer Darude tvärtom att uppnå samma effekt som Epic Sax Guy och få framgång tack vare att ”Sandstorm” är en kultklassiker och ett meme?
Om detta veta vi intet än så länge, men jag gillar verkligen att Finland försöker på det här sättet. Det borde Sverige ta efter, och lägga in en extra växel för att få med de riktigt stora, istället för att pressa fram en samling artister som för varje år känns mer och mer som att de helt saknar en karriär utanför Mello-bubblan (det borde över huvud taget inte finnas någon sådan!).

Nåväl, nu tycker jag som sagt att det ska bli kul med Melodifestivalen ändå trots att startfältet inte imponerar på mig.
Jag återkommer med stor sannolikhet om några dagar och kommenterar järnet. På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar