Eurovision

Eurovision

söndag 3 mars 2019

Överraskningsgäster i finalen?

Och så var det bara finalen kvar.
Andra Chansen finns det inte jättemycket att säga om, förutom att de fyra som gick till final var precis de som jag helst ville skulle göra det – och tillika de som jag trodde skulle göra det. Min önskan och mitt tips sammanföll alltså helt och hållet den här gången, och dessutom råkade det bli 100 % rätt. Inte så pjåkigt.
Sedan hade jag väl visserligen inte sörjt övermåttan mycket om det gått på något annat sätt, men ändå.

Andra Chansens pausinslag var också ett av de mest minnesvärda denna MF-säsong – och då syftar jag naturligtvis på inslaget där Johnny Logan dök upp som överraskningsgäst till Kodjos mamma. Inte för att det nu rent objektivt sett var någon sensation, för Johnny Logan har för vana att resa omkring och sjunga ”Hold Me Now” i olika sammanhang, så det var inte så konstigt att han gjorde det nu. Men effekten blev ju ändå på något sätt rörande.
Det hela får mig dock att fundera på en annan sak, som jag redan haft i tankarna några veckor. Nämligen något som kanske skulle kunna inträffa i Melodifestivalfinalen. Eller kan det det?
Jag menar så här, att om SVT redan nu i Andra Chansen tar in en överraskningsgäst i form av en dubbel Eurovisionvinnare som ett alldeles särskilt minnesvärt inslag som tittarna ska beröras av – vad har de då tänkt att de ska toppa det med i finalen?
Ja, det finns ju egentligen bara ett svar på den frågan. En annan Eurovisionvinnare, en hel kvartett Eurovisionvinnare, som väckte uppmärksamhet förra året när de plötsligt gick ut och sade att de återförenats efter 35 år och spelat in två nya låtar, men som likväl har tjuvhållit på dessa två låtar och skjutit upp offentliggörandet av dem …
Nu fattar ni vart jag vill komma.

Kort sagt, jag har redan tidigare funderat på om ABBA skulle kunna dyka upp i finalen, och efter Johnny Logans inhopp känns detta mer kusligt relevant. Kan det vara möjligt att SVT har sådana planer? Att de fyra abborna plötsligt visar sig på scenen i Friends Arena till publikens orkanjubel, och sjunger antingen ”I Still Have Faith In You” eller ”Don’t Shut Me Down”? (Jag gissar på att det skulle bli den sistnämnda i så fall, eftersom den förstnämnda åtminstone tidigare verkar ha varit reserverad för BBC och den planerade ”avatarshowen”.)
Vill jag ens vara med om detta? Ja, det är klart att som ABBA-fan skulle ju känslan onekligen bli rätt så speciell för mig om det hände, och jag skulle kunna gotta mig i vilket sensationsevent det skulle bli. Men jag är ändå långt ifrån säker på att jag skulle gilla det. Inte bara på grund av fruktan för att de nya ABBA-låtarna är för svaga, utan även (faktiskt ännu viktigare) för att det onekligen skulle ta bort uppmärksamheten från de tolv artisterna som faktiskt är de som tävlar i Melodifestivalfinalen; det är dem allt borde kretsa kring, och jag är inte så förtjust i tilltaget att ta in pausnummer som överglänser huvudnumren, inte ens om det gäller ABBA. Därför är jag lätt skeptisk till den här tanken.
Men är den så trolig då? Behöver jag oroa mig?

Ja, det finns ju ett par saker som talar för ett gästframträdande av ABBA: 1. Johnny Logans gästspel som sagt, som kan ha varit en försmak av vad som komma skall. 2. Det faktum att det blivit så tyst om de blivande nya ABBA-låtarna, och att det inte finns någon release-information kring den ena av dem – det gör att det liksom ligger något lurt i luften. 3. Det verkar otroligt att inte Mello-produktionen åtminstone skulle ha frågat ABBA om saken efter att de fick nys om återföreningen.
Mot idén talar å andra sidan detta: 1. Ett inhopp av ABBA skulle kräva ett hemlighetsmakeri som i praktiken skulle vara omöjligt; Johnny Logan är en sak, men om det gällde ABBA skulle planerna utan tvekan läcka ut på ett eller annat sätt (de borde egentligen redan ha gjort det). 2. ABBA har aldrig varit något vidare liveband (det är i studion de har trivts bäst ihop), och skulle förmodligen vara ytterst tveksamma till att ställa sig tillsammans på en scen i nuläget, återföreningen till trots.
Å andra sidan, när det gäller den senare invändningen så skulle ABBA förmodligen inte framträda med kompband och allt om de var med, utan sjunga till förinspelad musik som de tävlande också gör. Då blir det genast lättare att genomföra projektet.
Ja, jag kan inte hålla på och spekulera hur länge som helst. Men tanken finns där, och jag kommer att tänka på detta under finalen på lördag och vara mentalt beredd på att det omöjliga händer. Ni läsare: kom ihåg var ni läste det!

Vad ska man annars säga inför finalen då? Har jag något tips eller andra förväntningar?
Nej, egentligen inte. Jag är fortfarande ganska övertygad om att John Lundvik vinner; de som kan utmana blir främst Hanna & Liamoo, kanske Jon Henrik, men det sista är nog inte så troligt. Och det är kanske lika bra med tanke på att det nu är klart att Norge kommer att skicka en låt med jojk till Tel Aviv. (Visserligen ett annat slags jojk, och en låt som i övrigt också är rätt olik Jon Henriks, men det är liksom inte längre så att Sverige skulle komma med något vi är helt ensamma om.)
Det känns i nuläget nästan intressantare med röstningen än med själva resultatet – att få se om hjärtröstningen i åldersgrupper gör någon skillnad i finalen. En aspekt är till exempel vad som händer när folks hjärtröster tar slut. Förut har de kanske, när de inte har några hjärtan kvar, fortsatt med att ringa febrilt istället för att deras favorit ska vinna. Det kan de göra även nu, men det kommer inte att hjälpa att tokringa på samma sätt längre, för hur mycket man än gör det så räknas telefonrösterna bara i en av åtta röstningsgrupper (en av sexton totalt sett). Så det funkar liksom inte längre att bombardera med telefonsamtal. Kommer detta att få några konsekvenser för poäng och resultat, och i så fall hur? (Sju app-röstningsgrupper med galet jämnt resultat och en enda telefonröstningsgrupp där skillnaderna är större?)
Och hur röstar de internationella jurygrupperna i år? De är direkt uselt fördelade geografiskt har jag märkt, då det inte finns en enda så kallad öststat med bland dem (det närmaste man kommer är Cypern och Israel). Spelar sådant någon roll för var juryns poäng hamnar?
Vi får se, men jag tror ändå att John Lundvik kommer att vara ganska ohotad i toppen, för jag har en känsla av att majoriteten av juryn och majoriteten av tittarna, oavsett ålder, kan enas kring just honom.

Men som sagt kretsar mina tankar just nu inte så mycket kring vem som vinner MF 2019 som kring vilka som eventuellt kan dyka upp som pausnummer. Jag både önskar och inte önskar att det händer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar