Eurovision

Eurovision

torsdag 2 mars 2017

Mitt tips inför Andra Chansen 2017

Då var det alltså dags för Andra Chansen. Fyra dueller med åtta bidrag som ska bli fyra (jag tycker personligen att det hade räckt att släppa fram bara två av dem till final, men nu är det som det är …) och naturligtvis måste jag ju då försöka tippa hur det går.
Som en del kanske vet lottas inte Andra Chansen-duellerna alls numera, utan Christer Björkman väljer personligen vem som ska få möta vem. Spontant kan kanske detta verka ohederligt och orättvist, men om man funderar lite på saken är det inte så dumt ändå, för när Björkman väljer själv kan han ju se till att varje bidrag matchas mot ett som är lite i samma genre och stil. Det kan lätt bli knasigt när t.ex. en stillsam och romantisk ballad får möta ett spralligt skämtbidrag i en duell, och det undviker vi ju nu.
Björkman bestämmer inte heller helt själv, utan regeln är fortfarande att de fyra artister som kom 3:a i sina respektive deltävlingar ska paras ihop med de som kom 4:a, plus att de som var i samma deltävling inte får möta varandra. Så kombinationsmöjligheterna är egentligen inte så fasligt många.
Den här gången har Björkman alltså tussat ihop FO&O med De Vet Du, medan Axel Schylström får möta Lisa Ajax, Boris René tar sig an Dismissed och Anton Hagman ställs mot Loreen. Som vanligt vimlar det av sura subjektiva kommentarer på Facebook om att nu ställs ju de bästa mot varandra och det går ju inte, avskaffa duellerna, buuuu, men i mina ögon är det här faktiskt ganska rimliga matchningar.
Hur kommer det att gå då?

Till att börja med kan vi ju fundera på vilka det egentligen kan ha varit som var 3:or i sina deltävlingar och vilka som var 4:or. För duellparen ger ju en viss logisk fingervisning om det. Om vi till exempel antar att Loreen var en 3:a, så följer av detta i en logisk kedja att Anton Hagman måste ha varit 4:a, och därför var FO&O 3:a, och därför var De Vet Du 4:a, och därför var Boris René 3:a, och därför var Dismissed 4:a, och därför var Lisa Ajax 3:a, och därför var Axel Schylström 4:a. Antingen var det så, eller så var det tvärtom – några andra möjligheter finns inte.
Och det känns ju onekligen väldigt mycket mer rimligt att det var kvartetten Loreen, FO&O, Lisa Ajax och Boris René som var 3:or (minst tre av dem var ju favorittippade i deltävlingarna), än att de fyra övriga var det.
Nu vet man ju inte hur stor roll detta kan spela, för när det är dueller är det givetvis mycket möjligt att en fyra kan vinna över en trea. Men det är ändå värt att notera vilka som verkar ha haft tittarna med sig i lite högre grad från början.

Om vi nu då tittar på duellerna i tur och ordning så tror jag att det slutar så här:

FO&O mot De Vet Du. Här har Björkman ställt två akter mot varandra som båda ”riktar sig till en yngre publik”, kan man nog säga. Även om det ena bidraget är i klassen pojkband och det andra ett plojbidrag, så var det vettigt att matcha just de två, det tycker jag nog.
Utgången av duellen känns inte helt självklar. Man kan kanske tro att FO&O som har en stor fanbase (och som förmodligen var trea i Växjö …) fullständigt borde utklassa De Vet Du och deras ”bilshow”, men då får vi inte glömma att FO&O mycket väl kan utsättas för ”antiröstning” från många tittare i de yngre generationerna (företrädesvis manliga) som är angelägna om att slippa dem i finalen och tycker att det är häftigare med ett gäng roliga youtubers. FO&O fick se sig besegrade av Owe Thörnqvist, så då kan de mycket väl bli besegrade av De Vet Du också. Nu tror jag i slutändan ändå inte att så blir fallet, utan FO&O klarar sig nog, men varningsflagga måste ändå helt klart hissas.
Jag vill helst ha i final: FO&O. Jag tippar: FO&O.

Axel Schylström mot Lisa Ajax.
Ett ”ax-derby” kan man kanske kalla det här? Båda bidragen är ganska gladpoppiga av sig, men det finns olikheter bl.a. genom att det är en manlig mot en kvinnlig artist, och en svenskspråkig låt mot en engelskspråkig. Inte heller här är det givet hur det ska gå. Lisa Ajax är förvisso mer känd bland publiken och har många sympatisörer, men man får inte underskatta Axel Schylströms klämkäcka popdänga (jag tror att den kommer att spelas rätt mycket under våren och sommaren) och inte heller hans bakgrund med elektricitetsskadan som väcker mångas sympati. (Både Louise Hoffsten, Linus Svenning och Suzzie Tapper har som bekant haft framgång i Melodifestivalen mycket på grund av sina bakgrundshistorier.) Frågan är bara om stödet för honom blir så starkt att han kan slå Lisa Ajax. Jag tror nog inte det ändå.
Jag vill helst ha i final: Axel Schylström. Jag tippar: Lisa Ajax.

Boris René mot Dismissed. Här är det ett poppigt bidrag mot ett ”poprockigt”, och en manlig soloartist mot en manlig (om än androgyn) grupp. Boris René var med stor sannolikhet trea i sin deltävling, men det tror jag inte betyder så mycket i det här fallet, det är nog en rätt öppen match. Personligen hoppas jag väldigt starkt på att Dismissed ska dra det längsta strået och se till att rocken blir representerad i finalen, men i slutändan tvivlar jag på att det går. Förra året gick Boris René vidare från Andra Chansen tack vare en aldrig sinande dansant energi och tack vare att hans låt växte, och jag tror att det kan gå likadant nu. Dismissed är nog dessvärre för obegripliga i mångas öron och framför allt ögon, trots att Ola Salo står bakom deras låt.
Jag vill helst ha i final: Dismissed. Jag tippar: Boris René.

Anton Hagman mot Loreen. Detta är matchen med det mest självklara resultatet – eller är det verkligen det? Ja, att Loreen inte gick till final från Skellefteå var förstås en skräll bara det, och om hon skulle åka ut mot en okänd och inte särskilt uppseendeväckande förmåga som Anton Hagman kommer säkerligen ännu fler hakor att tappas. Jag skulle rentav vilja kalla det för en skandal i så fall.
Men det är faktiskt så att Anton Hagman av allt att döma verkar rätt populär just nu, och precis som FO&O kanske också Loreen kan drabbas av antiröstning. Själv anser jag att Antons låt inte är direkt dålig, men att den verkligen inte har något särskilt heller, och min gissning är att den åkte med till Andra Chansen på ett bananskal … men man vet aldrig, för svenska folket verkar så väldigt kluvna i sin inställning till Loreen och hennes konstnärliga och minst sagt udda låt och show. Kan det innebära att hon förlorar duellen? Jag hoppas och tror att det i slutändan inte är möjligt i alla fall, men det blir kvällens värsta nagelbitare. En sak är i alla fall säker: om Loreen går till final så blir hon att räkna med som vinstkandidat där, men då ska hon ju dit först.
Jag vill helst ha i final: Loreen. Jag tippar: Loreen.

Ifall det går som jag tror så blir det alltså helt enkelt de fyra treorna (om de nu var treor, men det känns ju som sagt sannolikt): FO&O, Lisa Ajax, Boris René och Loreen som vi får se i final. Men de kommer alla att få kämpa för det – här saknas inte skrällvarningar, och statistiskt sett så brukar så gott som alltid minst en av treorna misslyckas.
På lördag kväll vet vi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar