Eurovision

Eurovision

onsdag 8 maj 2024

Efter ESC-semifinal 1 2024

Puh! Så var den första showen över.
Fast när allt kom omkring blev det inte av att jag oroade mig över några missöden och sceninvasioner när tävlingen väl var igång, utan då rycktes man i viss mån med, som det brukar vara. Den värsta incidenten var väl Eric Saades palestinasjal som han hade virad om handen, och den hade jag inte tänkt på om det inte stått i nyhetsrapporteringen direkt efteråt, och den kan jag för övrigt leva med. Så länge ”kupper” är så pass harmlösa så protesterar jag inte, det är på ett sätt en del av Eurovisions charm, att det finns möjlighet att smyga in subtila budskap fast det är förbjudet.

Ja, i alla fall så är det igång i Malmö nu, och detta med en semifinal 1 som var snygg men inte mer, får jag väl säga spontant. På sätt och vis känns det som Sverige börjar gå på tomgång i sina Eurovision-arrangemang, precis som man gör i Melodifestivalen. Petra Mede är alltid stabil och bra förstås – det var till stor del hennes insats som lyfte kvällen – men kollegan Malin Åkerman gjorde varken till eller från, och när det gällde uppbådet av inlednings- och mellanakter så var det då inget att höja på ögonbrynen åt precis. Att dra igång alltsammans med ett medley inlett av Eleni Foureira och ”Fuego”? Och ge Benjamin Ingrosso ett helt pausnummer på egen hand? Nej, det kändes som halvhjärtade nödlösningar … och om inte Johnny Logan hade överraskat med att framföra en ändå ganska vacker orkesterkompad tolkning av ”Euphoria”, istället för att bara köra ”Hold Me Now” som han brukar, så hade det varit ännu mer halvdant.
Jag hoppas verkligen att SVT kan lyfta sig några snäpp till torsdagen och framför allt till lördagen, och få det att spraka lite mer vid det laget. (Bildligt talat alltså! 😊)

Hur var det med artistinsatserna och resultatet då? Jo, där har jag ju redan tidigare sagt att årets Eurovision inte håller någon absolut toppnivå jämfört med andra år, och den uppfattningen håller jag fast vid. Sedan var det i och för sig vissa länder som lyfte eller fick en annan dimension när man såg dem live – det gällde framför allt Finland, som jag alltjämt tycker är trams, men med den galna showen fick jag ändå viss förståelse för underhållningsvärdet! Även länder som Azerbajdzjan och Polen fick ett extra lyft i mina ögon och öron. Tyvärr misslyckades just de båda med att ta sig till final, vilket är beklagligt, för polska Luna gav ett sympatiskt intryck (och hon har tydligen drabbats av hat hemma i Polen, vilket väl knappast lär avta nu efter misslyckandet) och det hade varit skoj för Azerbajdzjan om de fått lyckas med greppet att gräva i sin egen folklorejord.
De övriga tre som fick lämna oss var Island, Moldavien och Australien, och det var i mitt tycke varken oväntat eller oförtjänt – de länderna räckte helt enkelt inte till i år. Jag kan för övrigt konstatera att mitt tips här på bloggen nästan stämde: jag fick 9 av 10 rätt, det var bara Azerbajdzjan jag tog fel på, då Serbien tog deras plats.

Bland de tio som nu kvalade in återfinns Irland, som var ett av de bidrag som kom till sin rätt i rutan: det var kaotiskt, skräckartat och inte direkt barntillåtet (med pentagramcirkel och allt!) men visst är det ändå ett präktigt och synnerligen intressant nummer. Jag slängde faktiskt iväg några röster på Irland bara för att jag tyckte de förtjänade det, men det land som glänste allra mest i denna kvälls semi (och som också fick SMS-röster av mig) var förstås ändå Kroatien – ”Rim tim tagi dim” var inte bara bäst utan rent ut sagt överlägsen alla andra. På lördag kommer jag att hålla på Kroatien och ge dem samtliga mina röster, den saken är nog nästan avgjord redan.
Även comebackande Luxemburg tog en finalplats, vilket var trevligt och framför allt måste ha känts som en lättnad för EBU, som knappast vill att landet ska backa ur igen när de nu äntligen är tillbaka. Det märktes verkligen att produktionen ville fjäska för Luxemburg till varje pris, och uppmärksamma landet i en specialintervju i greenroom och allt, som hjälp på traven och en vink åt tittarna. Ja, det funkade ju tydligen. Själva låten från Luxemburg är annars inget man kommer att minnas länge, men den förtjänade nog ändå sin plats bland de tio. Luxemburg kan nu skryta med att tillsammans med Ukraina (som inte helt förvånande gick till final den här gången också) vara det enda land som aldrig misslyckats i en semifinal. Ja, något vidare statistiskt underlag har vi väl inte på det, men i alla fall.

I övrigt kan man lägga märke till att semifinalplatserna var ganska väl utspridda bland Europas olika delar, men att man var särskilt lyckligt lottad på Balkan, där samtliga kvällens f.d. jugoslaviska länder tog hem finalplatser. (Andra år har det varit tvärtom, att inget av dem klarat det.) Sett till fördelningen mellan öst och väst så var det fem östländer och fem västländer som gick vidare, men då ska man komma ihåg att det var en högre öst-andel i detta startfält än det kommer att vara i semifinal 2.
Startordningsmässigt är det också intressant att samtliga de fem första låtarna som framfördes i tävlingen gick till final (och dessutom nummer sju), vilket ger en viss baktyngd åt den första halvan detta år. Och det beror inte på att man kunde rösta under hela programmets gång, för det kunde man inte: den detaljen måste jag ha missuppfattat på något sätt, det är nog först i finalen på lördag som man kan det. De tidiga startnumren klarade sig helt enkelt bra i vilket fall som helst, och det tyder väl helt enkelt bara på att de enligt tittarnas uppfattning bästa låtarna råkade ha hamnat där.
Vi kan slutligen se att det bland finalisterna återfinns såväl lugna och eftertänksamma låtar (Serbien, Portugal) som uppsluppna och/eller galna (Finland, Kroatien), rent rebelliska (Irland) eller mer konstnärliga (Ukraina, Slovenien) och lite allt möjligt annat (Cypern, Litauen, Luxemburg). Än så länge går det inte att skönja någon trend dit Europa tycks dra i år, men det kanske framgår tydligare efter semi 2 på torsdag.

Det sista jag ska säga är att det där greppet att baka in tre direktkvalificerade bidrag bland de ordinarie tävlande, det blev precis så störigt och förvirrande som jag trodde det skulle vara. Det hade varit mycket bättre att låta dem visa upp sig som pausnummer istället – ändå med liveframträdanden, men inte mitt i det vanliga startfältet. Om det nu är så viktigt för Big 5 och värdlandet att få synas redan tidigare i veckan och inte först i lördagens final, för att de blir missgynnade annars, då kan de väl i all sin dar lika gärna vara med och tävla också.

Nu är det två dagars respit som gäller och sedan är det dags för nästa semifinal, där det kan hetta till ordentligt i och kring arenan i Malmö. Ja, trots allt har jag fått in lite Eurovision-känsla nu och man får hoppas att det fortsätter.
Återkommer snart med nya kommentarer när semifinal 2 är avgjord!

Jag har talat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar